Genieten
Een zwangerschap is een heel bijzondere tijd in je/jullie leven. De meeste vrouwen zijn blij met de zwangerschap. Van alle kanten krijg je te horen dat je ervan moet genieten. En het klopt dat het heel bijzonder is, maar in de praktijk gaat een zwangerschap ook gepaard met heel veel verschillende, soms wisselende of tegenstrijdige gevoelens. Soms voel je je heel blij, maar soms ook verdrietig of somber. Deze wisselende stemmingen worden veroorzaakt doordat je leven helemaal gaat veranderen, maar ook door je hormonen. Je hormonen zorgen er voor dat het veel moeilijker is om dingen te relativeren. Plotselinge huilbuien en makkelijk geïrriteerd zijn horen daarom helemaal bij het zwanger zijn. Daarnaast gaat zwanger zijn ook gepaard met meer of minder klachten. En dan hoor je dat je moet genieten… Allereerst moet je niks, voor veel zwangeren zijn er leuke roze momenten en ook momenten dat het allemaal wat zwaarder valt. Er is bij ons in de praktijk ook zeker een groep die het zwanger zijn helemaal niet leuk vindt. En er zijn vrouwen die gewoon ronduit depressief zijn tijdens hun zwangerschap.

Onzekerheden en twijfels
Naast het feit dat zwangerschap niet altijd een roze wolk is, zul je ook merken dat zwangerschap gepaard gaat met onzekerheden en twijfels. Soms herken je jezelf daar helemaal niet in. Omdat er nu eenmaal veel verandert in jullie leven is het heel normaal dat je dit ervaart. Het zorgt ervoor dat je over een heleboel dingen gaat nadenken en gaat plannen hoe je dingen aan gaat pakken. Praat er met anderen en met ons over.

Stress
Het ervaren van stress door je zwangerschap of door wat er op dat moment in leven speelt is weer een stapje verder. We weten dat het hebben van veel stress niet goed is voor jou, maar ook niet voor je baby. Toch moet je je niet meteen druk maken als je last hebt van stress. Het hebben van kortdurende stress is namelijk helemaal niet zo erg en hoort gewoon bij het leven. Dit geldt echter niet voor langdurige stress. Merk je dat je veel en vaak stress hebt dan is het wel belangrijk om hier wat mee te doen. Praat er met ons over en/of met mensen uit je omgeving, zodat er een plan kan komen om de stress een stuk te gaan verminderen.

Bij ons kun je aangeven hoe je je echt voelt tijdens je zwangerschap. Er over praten dat het niet altijd leuk is in plaats van de schone schijn ophouden, kan al heel veel helpen. Daarnaast zullen we met je kijken of er maatregelen genomen moeten worden om je beter te voelen of dat het gewoon een kwestie van accepteren is dat zwangerschap minder een roze wolk is dan je dacht.