Redenen om te bellen

Wanneer jij je ergens zorgen om maakt of als je vragen hebt, mag je altijd bellen.
Wij zijn altijd bereikbaar via de diensttelefoon: 06-22013323 Dit is ook de spoedlijn. Je krijgt direct de verloskundige aan de lijn. Heeft jouw vraag geen haast, bel dan na 14:00uur. In de ochtend zijn we vaak druk met kraamvisites.

Kleine vragen over bloeduitslagen of afspraken mogen ook op het telefonisch spreekuur. We streven ernaar elke werdag tussen 13:00u-14:00u bereikbaar te zijn via 0168-324152. DIt vervalt alleen als er een baby besluit geboren te worden.

Daarnaast is er een aantal redenen om zeker te bellen:

Wanneer je kindje minder beweegt.
Tot ca. 26 weken is het heel normaal dat je kindje wisselend beweegt. Het kan dan zelfs zijn dat je het kindje een dag niet voelt. Daarna hoor je het kindje regelmatig te voelen. Wat regelmatig is hangt af van jou en je kindje. Je hoeft je kindje dus niet net zo vaak te voelen als iemand anders, maar je kindje moet wel in zijn ritme blijven bewegen. Aan het eind van de zwangerschap zie je vaak dat een baby wat minder ruimte heeft en daardoor wat minder beweegt. Vaak neemt de frequentie niet zozeer af, maar vooral de intensiteit. Maar ook in deze periode moet je het kindje wel regelmatig blijven voelen.
Voel je het kindje weinig of zelfs niet bewegen, moet je altijd meteen bellen. Twijfel je hierover dan kun je ook starten met op je linker zij gaan liggen, als je zo ligt dan moet je de baby weer goed voelen, zo niet, bel ons dan alsnog.
Op het moment dat je minder leven voelt, willen wij graag uitgebreider naar jullie kindje (laten) kijken om er zeker van te zijn dat de conditie van de baby nog goed is. Neem dus bij minder leven altijd contact met ons op!

Wanneer je bloedverlies hebt.
Bloedverlies en zwangerschap horen eigenlijk niet bij elkaar. Toch betekent dit niet dat er altijd iets mis is als je wat bloedverlies hebt. Je kunt bijvoorbeeld een beetje gaan vloeien doordat je gevreeën hebt of hard op ontlasting hebt geduwd. Maar ook zonder dat er een oorzaak aan te wijzen is. Heb je bloedverlies dan is het wel verstandig om ons te bellen. Wij proberen dan de ernst in te schatten en te achterhalen waar het bloedverlies vandaan komt. Soms kunnen we je dan direct geruststellen of zullen we adviseren om het nog even aan te kijken en soms zullen we de gynaecoloog vragen mee te kijken of het nog goed is en of er een oorzaak te vinden is waardoor je het bloedverlies hebt.

Bij klachten van een mogelijke zwangerschapsvergiftiging.
Heb je een of meerdere van onderstaande klachten, neem dan altijd direct contact met ons op.
  • Hoofdpijn (die niet reageert op paracetamol)
  • Flitsen zien / vaag zien / sterretjes zien / duizelingen
  • Bovenbuikspijn waarbij je het gevoel hebt dat er een strakke/knellende band vlak onder je borsten zit
  • Pijn tussen de schouderbladen
  • Misselijkheid en braken
  • Tintelende vingers
  • Plotseling vocht vast houden, m.n. gezicht, handen en voeten (is vocht vasthouden het enige symptoom dat je hebt, maak je dan geen zorgen)

Wanneer je een “buiktrauma” gehad hebt.
Hiermee bedoelen we een harde klap op je buik bijvoorbeeld door de riem van je auto bij hard remmen of als je bent gevallen. Hard vallen op je billen geeft ook een klap aan je buik. Dit is altijd een reden om direct contact op te nemen. Zeker als je al wat verder zwanger bent is dit een reden om een extra controle te doen.

Wanneer je denkt dat je weeën begonnen zijn of dat je vliezen gebroken zijn en je bent nog geen 37 weken zwanger, bel ons dan meteen.

Wanneer je aan het bevallen bent en wel al 37 weken bent. Voor de precieze tips klik hier.