Naar aanleiding van de intake bespreken wij elke nieuwe zwangere binnen de praktijk en als je daar toestemming voor geeft ook met een vaste gynaecoloog uit het Amphia Ziekenhuis. Wij zullen dan kijken wat de beste zorg voor jou is en of er indicaties zijn voor extra onderzoek. Uiteraard bespreken we dat met jou en maken zo gezamenlijk een plan voor de zwangerschap.

In het begin van de zwangerschap kom je elke vier weken op controle. Dit wordt naar mate je verder zwanger bent frequenter tot het op het laatst elke week plaatsvindt.

Tijdens deze controles willen we graag weten hoe het met je gaat en is er gelegenheid om vragen te stellen. Voor een goede zorg is het belangrijk dat je hierbij alle dingen vertelt die je dwars zitten. Soms kan er iets zijn wat voor jou niet belangrijk lijkt, maar het voor ons wel is. We meten je bloeddruk en gewicht en we controleren de groei van je baby door de grootte van je baarmoeder te voelen en meten, we luisteren naar het hartje van je baby en vanaf zo’n 28 weken zwangerschap voelen we ook hoe je baby in je buik ligt.

Afhankelijk van welke zorg voor jou van toepassing is, krijg je een of meerdere bloedonderzoeken en/of echo’s in de loop van de zwangerschap.

Daarnaast kan het natuurlijk altijd zo zijn dat je tussendoor vragen hebt, je niet lekker voelt of onzeker bent. Schroom niet om ons dan te bellen! We hebben elke werkdag telefonisch spreekuur voor niet dringende vragen of onzekerheden. Maar kan het voor je gevoel niet wachten dan mag je altijd direct bellen.