Echo’s

Hoewel wij een echoapparaat op onze praktijk hebben staan, zullen we alle medische echo’s in Echocentrum Focus laten maken. Dit is een bewuste keus voor kwaliteit. Om goede betrouwbare echo’s te maken, moet je naast een echodiploma ook genoeg echo’s per jaar maken. Wij hebben eenvoudig niet genoeg zwangeren in de praktijk om aan die kwaliteit te voldoen. Daarom hebben wij - maar ook alle andere verloskundigen in de regio en de gynaecologen - ervoor gekozen om een kwalitatief goed echocentrum op te richten. Dat is Echocentrum Focus. www.echocentrumfocus.nl

Verschillende soorten echo’s in de zwangerschap:

Termijnecho
Iedereen in onze praktijk krijgt een termijnecho aangeboden waarbij de leeftijd van het kindje wordt vastgesteld. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat een termijnecho tussen de 10 en 12 weken de meest betrouwbare manier is om de exacte uitgerekende datum te bepalen. Wij zullen daarom ook altijd deze datum aanhouden.

Echo’s die horen bij de prenatale screening. Zoals de echo van de combinatietest -een nekplooimeting- of de 20 weken echo. Hierbij kies je of je deze wilt laten maken. Hierover kun je hieronder bij screeningstesten meer lezen.

Dit zijn de echo’s die iedereen standaard krijgt aangeboden. Daarnaast zijn er ook nog echo’s die we alleen op indicatie aanvragen. Dit kunnen echo’s voor de groei of ligging van de baby zijn of om de plaats van de placenta nog eens goed te bekijken.

De echo’s die wij aanvragen hebben altijd een medisch doel. Wij snappen dat jullie het leuk vinden om naar je baby te kijken. Wil je buiten deze echo’s je kindje zien dan verwijzen we jullie naar een pretechobureau.