Als er iets niet goed gaat

Wie een kindje verwacht, beleeft een heel spannende periode. Het is immers belangrijk dat alles goed gaat en dat jullie over een aantal maanden een gezond kindje in jullie armen hebben. Gelukkig gaat het heel vaak gewoon goed, maar helaas niet altijd.

Miskraam

Bij een miskraam verliezen jullie het kindje in de eerste drie maanden van de zwangerschap. Dit is vaak een heftige gebeurtenis. Hoewel het kindje echt nog wel heel klein was, zijn jullie er wel al over na gaan denken en spat deze droom uit elkaar. Alles wat je moet weten over een miskraam kun je vinden in onderstaand document. Al had je er van te voren niet zo bij stil gestaan – ook in deze periode kunnen jullie onze hulp verwachten.

Voor meer informatie over een miskraam download dan het volgende document. Download document Uitleg bloedverlies 1e trimester

Afwijkingen

Tijdens de zwangerschap kan het gebeuren dat er bij een extra onderzoek, zoals een echoscopisch onderzoek, een (mogelijke) afwijking wordt gevonden. In dit geval zullen wij altijd overleg hebben met een gynaecoloog in een ziekenhuis naar jullie keuze. Hier zullen dan extra onderzoeken ingezet kunnen worden om meer zekerheid te krijgen over de gezondheid van jullie kindje. In dit proces geven wij het medische stuk zorg over aan de gynaecoloog. Wij zullen er dan vooral voor het stuk emotionele begeleiding en ondersteuning zijn.