Plaats van de bevalling

Waar kun je in onze regio bevallen?

De plaats waar je zou willen bevallen is jullie eigen keus. De beste plaats is de plaats waar jij je het prettigst voelt en daardoor het meest kunt ontspannen. Soms is het moeilijk om dat van te voren helemaal te voorspellen, het is daarom zeker ook een mogelijkheid om tijdens de bevalling definitief te kiezen of te veranderen van je voorgenomen plan.

Het kan natuurlijk ook altijd zo zijn dat er voor of tijdens de bevalling een medische reden is om toch anders te beslissen, bijvoorbeeld doordat er sprake is van een medische indicatie waardoor de begeleiding bij de gynaecoloog de betere keus is Een medische indicatie om onder verantwoordelijkheid van de gynaecoloog te bevallen kan zowel in de zwangerschap als nog tijdens de bevalling ontstaan. Op dat moment zullen wij je hier goed over voorlichten. (Zeker als je moet bevallen van je eerste kindje is dit een reële mogelijkheid).

Ook kan het andersom zijn. Soms is het niet meer verantwoord om in de auto te stappen om in het ziekenhuis te gaan bevallen, omdat de bevalling te snel lijkt te gaan. Wij zullen je op dat moment adviseren voor een thuisbevalling te kiezen, omdat een bevalling in de auto natuurlijk niet wenselijk is. Heel soms worden wij wel eens door een gynaecoloog opgeroepen omdat een bevalling te snel gaat.

Kijk hieronder verder voor de verschillende mogelijkheden in onze regio.
Wanneer je een gezonde zwangere bent en de controles zijn tot op heden goed geweest, is thuis bevallen een goede en veilige optie. De afgelopen jaren is er m.n. in de media veel geschreven over de veiligheid van de thuisbevalling. Gelukkig geven meerdere onderzoeken aan dat de thuisbevalling, mits begeleid door een goed opgeleide en bijgeschoolde verloskundige en kraamverzorgende, een veilige plek is om je kindje geboren te laten worden. Wanneer je bevalt van je 2e of volgende kindje is zelfs gebleken dat het veiliger is voor zowel moeder als kind om thuis te bevallen (denk aan bijv. ziekenhuisbacteriën). Dit wordt bevestigd door verschillende wetenschappelijke studies waaronder een grote studie uit Engeland https://www.npeu.ox.ac.uk/birthplace/results

Voor zwangeren die boven de 100 kg wegen geldt het advies om een bed op de benedenverdieping te plaatsen (dit heeft te maken met de ARBO-wetgeving van het ambulancepersoneel).
Het Amphia ziekenhuis in Breda is in november 2019 verhuisd naar de nieuwe locatie en daarmee is er een eind gekomen aan ons geboortecentrum Origine. Wil je graag in het Amphia ziekenhuis poliklinisch bevallen dan gaan we nu naar de nieuwe locatie, Amphia Molengracht. Daar zijn de medische en poliklinische verloskamers op dezelfde afdeling en zullen wij gewoon de bevalling begeleiden waarbij wij en jullie worden bijgestaan door een kraamverzorgster van Naviva. Treedt er toch een verhoogd risico op en hebben we de gynaecoloog nodig, dan blijf je gewoon op dezelfde kamer en nemen de gynaecoloog, de klinisch verloskundige en de verpleegkundige de zorg over. Nu het één locatie is hoef je je niet meer in te schrijven om poliklinisch te bevallen.

Let wel op: Een ziekenhuisbevalling zonder een medische indicatie wordt niet volledig vergoed vanuit het basispakket van je verzekering, vaak wel in een aanvullende verzekering. Het kan daarom zijn dat je een eigen bijdrage moet betalen voor je bevalling. Raadpleeg hiervoor je verzekering wat het actuele bedrag is.

Poliklinisch Bravis ziekenhuis locatie Bergen-op-Zoom Als je graag in het Bravis Ziekenhuis poliklinisch wilt bevallen, gebeurt dat op de verloskamers van het Moeder-kind Centrum in Bergen-op-Zoom. Zolang alles normaal verloopt zie je alleen ons en de kraamverzorgster van het kraambureau waar je je hebt ingeschreven. Treedt er een verhoogd risico op dan zal de gynaecoloog de verantwoordelijkheid en zorg overnemen. Om poliklinisch te bevallen hoef je je niet in te schrijven.

Wanneer je kiest voor een poliklinische bevalling zullen wij, wanneer de bevalling begonnen is, eerst bij jullie thuis een thuiscontole doen. Samen bepalen we daarna wat het beste tijdstip is om richting Breda of Bergen op Zoom te gaan. Uit onderzoek is gebleken dat vroeg in de bevalling die kant op gaan, leidt tot meer medische interventies/complicaties. Dit was het resultaat van het promatieonderzoek van Marieke Klapweg-Hermus binnen het geboortecentraonderzoek (sept 2018) Onze voorkeur gaat dan ook uit om niet te snel van huis weg te gaan. Uiteraard dragen wij er wel zorg voor dat we op tijd genoeg vertrekken.
Sommige vrouwen hebben een indicatie waardoor wij hen adviseren om in een ziekenhuis onder verantwoording van de gynaecoloog te bevallen Dat kan zijn door een gebeurtenis in je verloskundige anamnese (zoals keizersnede), een andere aandoening die je al had (bijv. diabetes) of als er tijdens je zwangerschap een verhoogd risico is ontstaan (zoals hoge bloeddruk bij jou of een groeivertraging van je kindje). De zorg rond de bevalling vindt dan plaats bij de gynaecoloog, omdat het risico op complicaties tijdens de bevalling is toegenomen. Dit kan zowel in het Amphia Molengracht in Breda of het Bravis ziekenhuis in Bergen-op-Zoom. Beide ziekenhuizen werken met 2e-lijns verloskundigen, dit betekent dat als de bevalling voorspoedig verloopt, de bevalling ook meestal door een verloskundige van het ziekenhuis wordt begeleid.

Soms is er iets in je verloskundig verleden gebeurd waardoor je een zogeheten plaatsindicatie hebt. Bij je vorige bevalling kwam bijv. de placenta niet vanzelf of heb je te veel bloed verloren. Omdat er sprake is van een (kleine) herhalingskans beval je het beste in het ziekenhuis zodat we geen verlies van reistijd hebben mocht het weer gebeuren. Je bevalt dan gewoon onder onze leiding maar wel op de verloskamers (ook wel Mediumriskbevalling genoemd).