Ziekenhuis zonder medische indicatie

Poliklinisch in Amphia
Het Amphia ziekenhuis in Breda is in november 2019 verhuisd naar de nieuwe locatie Amphia Molengracht. Daar zijn de medische en poliklinische verloskamers op dezelfde afdeling. Twee kamers hebben een prachtig bevalbad. Wij zullen de bevalling begeleiden waarbij we worden bijgestaan door een kraamverzorgster van Naviva. Treedt er toch een verhoogd risico op en hebben we de gynaecoloog nodig, dan blijf je gewoon op dezelfde kamer en nemen de gynaecoloog, de klinisch verloskundige en de verpleegkundige de zorg over. Je hoeft je niet in te schrijven om poliklinisch te bevallen.

Let wel op: Een ziekenhuisbevalling zonder een medische indicatie wordt niet volledig vergoed vanuit het basispakket van je verzekering, vaak wel in een aanvullende verzekering. Het kan daarom zijn dat je een eigen bijdrage moet betalen voor je bevalling. Raadpleeg hiervoor je verzekering wat het actuele bedrag is.

Poliklinisch in Bravis
Als je graag in het Bravis Ziekenhuis poliklinisch wilt bevallen, gebeurt dat op de verloskamers van het Moeder-kind Centrum in Bergen-op-Zoom. Zolang alles normaal verloopt zie je alleen ons en de kraamverzorgster van het kraambureau waar je je hebt ingeschreven. Treedt er een verhoogd risico op dan zal de gynaecoloog de verantwoordelijkheid en zorg overnemen. Om poliklinisch te bevallen hoef je je niet in te schrijven.

Wanneer de bevalling begonnen is, zullen we eerst bij jullie thuis een contole doen. Samen bepalen we daarna wat het beste tijdstip is om richting Breda of Bergen op Zoom te gaan. Uit onderzoek is gebleken dat vroeg in de bevalling die kant op gaan, leidt tot meer medische interventies/complicaties. Dit was het resultaat van het promatieonderzoek van Marieke Klapweg-Hermus binnen het geboortecentraonderzoek (sept 2018). Onze voorkeur gaat dan ook uit naar niet te snel van huis weggaan. Uiteraard dragen wij er wel zorg voor dat we op tijd genoeg vertrekken.

Impressie