Oefenweeën Al dagen tot weken voor je bevalling kun je beginnen met “rommelen”. Hiermee bedoelen wij dat je regelmatig harde buiken hebt die soms ook echt wel een beetje pijn kunnen doen. Met deze harde buiken is je lichaam zich aan het voorbereiden op de bevalling. Je baarmoeder is een spier en die spier is aan het oefenen. Vandaar dat deze harde buiken ook vaak voor- of oefenweeën genoemd worden.

Natuurlijk kunnen oefenweeën vervelend zijn, zeker als je net wilt gaan slapen of niet kunt doen wat je wil doen. Probeer je zo veel mogelijk te ontspannen. Warmte kan je goed helpen om te ontspannen, dus denk aan een warm bad/douche of een warme kruik. Haal eventueel gemiste slaap overdag in zodat je toch redelijk uitgerust bent. Uiteraard mag je ons ook altijd bellen als je adviezen/hulp nodig hebt.

Onderscheid tussen oefenweeën en echte weeën Echte weeën zijn vooral te herkennen aan de regelmaat en de duur. Een goede wee moet ongeveer 1 minuut duren en minimaal elke 5 minuten terugkeren (soms zit er wel eens een variatie in de regelmaat, kijk dan naar de gemiddelde tijd). Duren de weeën korter of langer of zit er meer tijd tussen dan zijn het waarschijnlijk oefenweeën Mogelijk is het het allereerste begin van de bevalling, maar het is dan nog niet te voorspellen of de weeën weer gaan stoppen of dat het toch door gaat zetten naar een bevalling. De gemiddelde tijden die je hoort over hoe lang een bevalling duurt, gaan pas in bij weeën om de 5 minuten.

Een ander onderscheid is dat je oefenweeën vaak door je hele buik kunt voelen. Echte weeën voel je onder in je buik vlak boven het schaambeen. Twijfel je of heb je advies nodig dan horen wij het wel.

Nog wat dingen op een rijtje voor een goed onderscheid:
  • Oefenweeën - echte weeën
  • Zijn onregelmatig - zijn regelmatig
  • Duren kort <40 sec/lang>80 sec - duren tussen de 40 en 80 sec
  • Voel je door je hele buik heen - voel je onder in je buik/in je rug
  • Worden minder als je afleiding hebt - gaan meestal gewoon stug door
  • Worden minder met warmte - zetten juist goed door met warmte
Weeën Meestal begint een bevalling met weeën. Sommige vrouwen zien hier een rustige opbouw in waarbij de weeën eerst elk half uur komen, dan elke 15 min, dan elke 10 min. enz. Het kan ook zijn dat je weeën direct goed doorzetten en om de 5 minuten (of zelf sneller) komen. Wanneer je bevalling verder vordert is het ook normaal dat je weeën nog sneller achter elkaar komen. Weeën om de 2 minuten (1 minuut wee en dan 1 minuutje pauze) is ook heel normaal.

Slijmprop In de laatste weken van de zwangerschap kun je de slijmprop verliezen. Dit is geen teken dat je bevalling gaat beginnen. De bevalling kan nog dagen tot weken op zich laten wachten. Sommige vrouwen verliezen de slijmprop in 1 keer, maar het kan ook zijn dat je verschillende keren veel slijm verliest. In de slijmprop zit vaak wat bloed, meestal oud bruin, maar soms ook een beetje helderrood. Dit hoort er bij en is niet verontrustend. Het slijm kan ook redelijk waterig worden, dit is iets anders dan de ‘witte vloed’ die je kunt hebben in deze zwangerschap. Let wel op als je de hele dag door vocht verliest. Dit kan ook vruchtwater zijn. Je moet dan contact met ons opnemen.

Breken van de vliezen 10% van de bevallingen begint met het breken van de vliezen. Vaak is het zo dat je dan in 1 keer een flinke plens vocht verliest. Soms verlies je echter steeds een klein beetje. Bij elke beweging komt er dan weer een beetje vruchtwater naar buiten. Probeer een beetje vocht voor ons op te vangen. Wij vinden het belangrijk om zelf het vruchtwater te zien. Als je niks hebt kunnen opvangen gooi dan niet al het natte spul in de wasmachine, want ook daar kunnen we vaak wel wat aan zien. Het is belangrijk om de kleur van het vruchtwater te bekijken. Vruchtwater is normaal gesproken helder vocht met wat witte vlokjes erin (de witte vlokjes is het huidsmeer van je kindje). Soms is het ook licht roze omdat er een klein beetje bloed in zit, dit is niet verontrustend.

Is het vruchtwater groen/bruin of helderrood dan moet je direct contact met ons opnemen. Anders kun je ’s nachts rustig afwachten tot je regelmatige weeën hebt, maar bel ons in elk geval de volgende ochtend. Heb je de kleur niet goed kunnen zien, doe dan een wit maandverband in (kraampakket), daar zie je het wel goed op.

Het kan zijn dat je op het spreekuur van ons gehoord hebt dat het hoofdje van je kindje nog niet goed is ingedaald. Als dat zo is moet je ons direct na het breken van je vliezen bellen.

Als je vliezen gebroken zijn, is het afwachten tot je goede weeën hebt. Vaak beginnen de weeën binnen een paar uur na het breken van de vliezen. Wij zien regelmatig dat de weeën dan ook vaak meteen snel achter elkaar komen. Soms blijven de weeën echter uit. Als je na 24 uur nog geen weeën hebt wordt de kans op een infectie in je baarmoeder iets groter (er is immers een open weg nu je vliezen gebroken zijn). Daarom zullen wij je na die tijd verwijzen naar de gynaecoloog. Vaak wacht de gynaecoloog nog eens 24-48 uur af voordat je wordt ingeleid.

Voor meer informatie over gebroken vliezen kun je het volgende document downloaden: > Gebroken vliezen